Please enter your username or email. We’ll send you an email with instructions on how to reset your password. If you have forgotten your username, did not receive the email to reset your password or need help, contact our support team.
Hvis du har skrevet en korrekt e-mail i vores database, svarer vi indenfor...
You can request a new account by submitting your details to your local sales centre. Upon approval, we will email you a temporary password.
At present, registered users are restricted to Partners and Employees of Kyocera Document Solutions. Please note that your local legacy Extranet are still available and accessible to you via the button below.
Lee Williams undersøger en potentielt banebrydende ultra-hurtig EV-oplader, der oplader fra nettet med en langsom, ikke-belastende hastighed for at frigive strøm hurtigt til køretøjet.
Elbiler vinder hurtigt indpas. Alle bilproducenter arbejder nu på en eller har allerede udgivet en. Flere lande har forpligtet sig til at slippe af med benzin- og dieselbiler helt, nogle som Holland og Norge så tidligt som i 2025, andre som Tyskland og Indien i 2030. Selv det største bilmarked i verden, Kina, har lovet at stoppe produktionen af traditionelle energi-køretøjer i den nærmeste fremtid.
Men løfterne skjuler virkeligheden. Elbiler udgør i øjeblikket kun 0,1% af verdens bilmarked ifølge en OECD-rapport fra 2017. Hvad der er værre, mange udviklingslande - netop de, der vil købe og producere flere biler i fremtiden - har ikke infrastrukturen til at klare elektrificering.
Derfor er udviklingen af EV-ladningsinfrastrukturer afgørende. Og hvorfor en prototypeoplader fra det italienske firma Nidec ASI kunne vise sig at være en game changer. Ikke alene hævder den at være hurtigere end sine konkurrenter, og oplade en EV op til 80% kapacitet på mindre end 15 minutter - Tesla Supercharger tager omkring 30 minutter for samme mængde - Nidec ASI's Ultra-Fast Charger fungerer som en buffer mellem nettet og køretøjet, hvilket mindsker belastningen på infrastrukturen, efterhånden som flere og flere elbiler rammer vejen.
"Ultra-Fast Charger henter strøm fra nettet," forklarer Matteo Rizzi, direktør for global salg og marketing hos Nidec ASI, "og baseret på batterilager giver den et elektrisk køretøj strøm fra 320kWs-350kWs. Baseret på dette batteri kan den levere seks til syv gange den effekt, der kommer fra nettet." Nøglekomponenten er batterilagersystemet, i bund og grund et andet batteri placeret mellem nettet og elbilen. Dette kan oplade fra nettet med en langsom, ikke-belastende hastighed på 50 kW, samtidig med at det frigiver sin strøm hurtigt til køretøjet ved 320-350 kWs.
“Places where we traditionally think about cars have relatively modest electrical supplies.”
"Hvor dette begynder at give mening er, at du kan placere opladere i områder, der ikke har en 350kW-forsyning," forklarer Dr. James Marco, en ekspert i EV-opladning og infrastruktur fra University of Warwick. "Steder, hvor vi traditionelt tænker på biler, så flere etager parkeringspladser, benzinstationer, servicestationer på motorvejen - de har generelt relativt beskedne elektriske forsyninger."
Det samme gælder for fattigere lande, hvor den elektriske infrastruktur ikke er tilstrækkelig, eller vedvarende energi kan erstatte nettet som en energikilde. "Vi er meget ivrige efter at skubbe modellen, hvor elbilen lever på vedvarende energi i stedet for at lægge pres på nettet," siger Rizzi. "Opladeren giver os mulighed for at lagre denne energi og multiplicere udgangseffekten seks eller syv gange."
Med fokus på vedvarende energimarkeder i udviklingslande arbejder Nidec ASI på at skabe lavspændingsopladningsstationer med centraliserede batterier, der kan oplade 12 køretøjer til 80% kapacitet på kun én time eller 80 køretøjer på én dag. Rizzi ser disse stationer, der kræver op til 200kWs effektindgang, som arbejdende inden for et mikronet, hvor lokaliserede vedvarende energikilder som solpaneler på taget leverer energikilden. Disse forventes at komme online i de næste to år, efterfulgt af mellemspændingsopladningsstationer, der fungerer direkte fra nettet eller en vedvarende energikilde og genoplader op til 135 køretøjer på én time.
Disse større MV-ladestationer vil kræve betydeligt større mængder strøm og nogle investeringer i netinfrastruktur eller vedvarende energikilder, hvilket peger på en potentiel blokering i vejen fremad. Ultra Fast Chargers kan være en brugbar stop-gap, men hvad sker der, når de fleste familier ejer en EV? Sikkert den uundgåelige belastning på elinfrastrukturer kommer på et tidspunkt, uanset hvad vi gør?
Dr. Marco tror ikke det. "I betragtning af den forudsagte vækst er vi endnu ikke i problemer," siger han, "og vi vil ikke være det i et stykke tid. Så på et generationelt niveau ser jeg ikke, at der vil være et problem, så længe der gøres fornuftige ting." Disse fornuftige ting omfatter efterspørgselsstyring af energi, såsom intelligente opladere koblet til intelligente net sammen med intelligent måling, så selvom du måske har hundrede enheder tilsluttet på én gang, oplader de ikke alle på samme tid. Enheder oplades på forskellige tidspunkter for at maksimere nytten og dæmpe påvirkningen på nettet, selv ved at levere strøm tilbage til nettet i nedture.
Dette sidste punkt kunne være nøglen til at integrere EV-ladningsinfrastrukturer i udviklingslande på en lavpris og relativt sømløs måde, ifølge Rizzi, fordi de bringer rentabilitet ind i ligningen. I spidsen er køretøj-til-net (V2G)-opladning, noget som Ultra Fast Charger også kan gøre. Dette gør det muligt for køretøjer effektivt at sende strøm tilbage til nettet, når de er tilsluttet, men ikke oplader. Det åbner op for en ny verden, hvor elbiler ikke kun bliver forbrugere af strøm, men også generatorer af den. "At oplade din bil på arbejde kan blive en ansættelsesfordel," siger Marco. "Et universitet eller en videnskabspark, der har en parkeringsplads fuld af elbiler - du kunne få din bil opladet til, når du tager afsted klokken fem om eftermiddagen. Til gengæld lader du din bil blive brugt som en del af et virtuelt kraftværk mellem klokken ti og tre."
Rizzi ser dette system blive brugt overalt, hvor mange biler er parkeret i betydelige perioder, fra kontorer til sundhedscentre til togstationer og lufthavne - virtuelle kraftværker, der ikke længere dræner strøm, men bliver vitale organer, der genopfylder nettets energi. Det kunne også fungere på et individuelt niveau. "Hjemme hos dig har du måske din EV," siger Marco, "og derudover har du måske et lille batterisystem, der sidder i dit hus, måske på størrelse med et konventionelt køleskab, og du har solpaneler på dit tag. Du har kontrollen og dataene til at styre disse og have en lille energiø på din egen ret."
Nidec ASI er ikke det eneste firma, der fokuserer på V2G-opladning. Nissan samarbejder med energi-giganten E.ON om at gøre V2G-teknologi tilgængelig i den nærmeste fremtid for sin EV, Leaf. Og det britiske OVO Energy tilbyder allerede V2G-opladere, der kan styre strøm intelligent via en smartphone-app. Efterhånden som teknologien vinder indpas, ser Rizzi det som grundlæggende for udbredelsen af elbiler i fattigere lande uden behov for enorme infrastrukturinvesteringer.
"Du kan sikre dig gennem denne intelligente netværkstilgang at skabe en rentabel forretningsmodel," siger han. "Det handler ikke kun om at foretage store investeringer, det er ikke muligt. Der er flere indtægtsstrømme, du kan indbygge i dette, og det er budskabet."
Opdag de tendenser, der forstyrrer nogle af verdens største industrier takket være ny teknologi.